Wednesday, March 21, 2012

KONY 2012

Siapa Kony?? Korang kenal?? Aku pun tak kenal :p

Ok tak penting utk korang kenal siapa Kony..tp korang hanya perlu tau Joseph Kony adalah seorang yg berhati bintang yang duk ada kat area Uganda, Afrika sana...Lelaki ini akan menculik kanak2..yang lelaki akan di jadikan Child-Soldier dan yang perempuan akan di jadikan Child-Sex Slaves sebagai Pemuas Nafsu askar2 mereka...

Tentera LRA pimpinan Kony dianggarkan telah menculik lebih daripada 20 ribu kanak-kanak untuk dijadikan askar dalam gerila LRA.

Kanak-kanak perempuan pula diculik untuk dijadikan hamba seks.

Kanak-kanak yang diculik diajar agar membunuh ibu bapa mereka sendiri, bertujuan agar mereka tiada lagi kediamaan dipanggil rumah untuk kembali.

 Kanak-kanak yang baru diculik akan dijadikan sebagai 'askar' untuk memunggah peralatan perang atau menjadi penyampai bekalan kepada gerila LRA.

Ada juga antara kanak-kanak ini dijadikan sebagai 'benteng manusia' seandainya diserang oleh pihak tentera.
    
Dikatakan Kony punyai lebih daripada 60 isteri - hasil penculikan.
    
Mereka yang ditahan atau dijadikan tawanan oleh LRA selalunya akan menjadi mangsa kepada keganasan.
    
Kanak-kanak yang diculik yang beri masalah akan dipotong telinga, hidung atau bibir dan dipaksa untuk memakannya.
    
Joseph Kony mendakwa tindakannya adalah merupakan suruhan daripada malaikat - There are eight of these angels, he says -- three American, two Sudanese, two Chinese, and one Congolese.

Ok dah kenal kot sape Kony kan :p

Nak tau lebih lanjut CLICK SINI... tonton & share video ni...

Invisivble Child BACA SINI

Tapi betul ke wujud Kony ni?? Or propa je??Macam Osama ben Laden??? Ai tanya aku mana aku tau ;p


Maybe ada yang merasakan kita tak patut amik tau benda2 mcm ni sbb tak jadi kat kita pun ye dok??? Kawin pun belum anak pun takdak lantak p la dia nak culik budak pun kan ;)

Tapi aku rasa kita wajib ambil tahu kalau kita merasakan kita ni masyarakat yang bertamadun...sebagai contoh..kita bukan pengidap HIV tapi kita harus amik tau bagaimana HIV menular atau symptom2  HIV...kawan2 kita, saudara mara kita, jiran2 kita, maybe ada yg dijangkiti HIV...
#mytwocents...


Maybe cerita ni tidak sehebat cerita vanilla coklat atau ombak rindu...tapi bila dia dah menular cerita ni lg HOT dari vanilla chocholate kowt ;p

P/s: Apa cerita budak yg diculik yg ditemui di Bangkok??? Korang tau?? Hah tak tau kan..tu la dia...KONY maybe duk jauh..tapi "penyakit" dia dah menular dekat dgn kita dah..cuba bukak pintu umah tgk sekeliling, kita berada dlm zon selamatkah????


Yours Truly,
-karbie-

No comments: