Friday, December 16, 2011

NO!!! STOP!!!

Merokok??? NO!!! 

Smoking??? STOP!!!


Dulu bapak aku seorang perokok...beliau mengusahakan pemprosesan tembakau @ tobacco....dari daun basah sehinggalah daun tu jadi kering dan boleh diisi didalam rokok...itulah kerja bapak aku dari muda sampai ke tua...dah alang2 proses tembakau tak cool la tak isap rokok kan...and bapak aku mula merokok seawal usia 12 tahun (kiraan rambang sbb bapak aku skool dropout) ;p 


Bayangkan dia merokok hampir setengah abad (sebenarnya aku tak tau satu abad berapa tahun) bila dah umur 55 tahun dia baru rasa nak STOP merokok..tu pun setelah beliau tidak lagi menjalankan perusahaan pemprosesan tembakau...beliau berhenti merokok bersebab...beliau disahkan mengidap penyakit jeng jeng jeng.....


Kencing manis je pun  ;p



Errrr..takde kaitan kot kencing manis n rokok..hurrmmm...tp takpe kerana bapak saya manusia HEBAT dia STOP merokok immidiately....selama hampir 26 tahun saya kenal bapak saya seorang perokok tegar...tup tup mak saya kata dia dah stop smoking...n it happened mcm tu je...satu hari dia ckp kat my mum dia nak berhenti merokok n esok dia dah tak merokok (sehingga ke hari ini)...n I'm so touched..Hªªhªhªªhªªhªhªª ...ye la beb...dulu lepas makan merokok, tgk tv merokok, borak merokok, dalam kete merokok., dalam toilet merokok...pendek kata KB-KL tu satu kotak rokok bleh habis kot..aku kat belakang punye lah terseksa..aku mmg benci bau asap rokok dari kecik sampai skrg..tp dah bapak aku perokok tak bleh buat apa la...tukang beli rokok adalah aku ....grrrr



Bila tau bapak aku stop smoking aku rasa bangga gila kowt...bila org tanya dia mcm mana dia bleh stop..satu jawapan bijak dia bagi...KALAU NAK BOLEH JE, TAK MEMERLUKAN APA2 CARA!!! Takde benda mustahil dalam dunia ni...tu smua mitos BODOH bila quit smoking weight gain, feel anxious, irritable, hungry, tired, sleepless..tu smua rekaan semata mata..bapak aku ok je...;). 


Lain org lain effect dia??? Takde ah..semua tu boleh di control dengan healthy mind...focus...takde benda mustahil ah...smua tu alasan BODOH rekaan manusia BODOH je ;p 



So takyah la segala program siap masuk rehab utk quit smoking..menjengkelkan tahu ...macam mana plak mualaf yg masuk islam nak quit drinking alcohol??? Ok je diorang stop smua tu...alcohol n smoking 2 benda berbeza??? Tapi dua2 ni satu TABIAT kan?? Still sama kan??  TABIAT bleh di ubah dengan satu SUNTIKAN??? ;)







p/s : Teruskan merokok bagi perokok tegar..but remember 1 thing if u gonna quit IMPOSSIBLE IS NOTHING !!!



Love
-emptysoUL-
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments: