Friday, April 27, 2012

Ibu mana tau...

Biasanya ibu selalu bela anak dia kalau buat salah kan...even kalau kat rumah pun, kalau anak buat salah, mesti mak cover baik punya takut anak kena marah ngn bapak kan...lumrah seorang ibu la..9 bulan weh dia kandung bawak kehulu kehilir...rabak sana sini nak keluar sorang makhluk tu...

Nak bgtau nye...bila tetiba anak ditangkap or disabitkan or dibunuh or or or yg melibatkan kegiatan jenayah, ibu of course la akan kata TIDAKKKKK!!!! "Anak saya baik..saya kenal anak saya....anak saya tak akan buat semua tu...bla bla bla..." sbb naluri keibuan yg terlalu kuat, kadang2 ibu atau perempuan ni buat2 tak perasan or tak nampak..walhal..hati kecil nye sering terdetik akan sesuatu yg berlaku di belakngnya ;) 

Mana aku tau?? Aku bukan ibu pun..Aku tau la..sbb mak aku tak tau "kejahatan" aku buat kat luar..dia selalu kata dia bersyukur ada anak2 yang baik..ngeeee..*wink wink*...

Tapi sejahat mana seorang anak pun selagi tak cukup jahat..dia ttp syg mak dia..dia tak akan tunjuk dia buat jahat..dia akan selalu senangkan hati mak dia...dia tak akan biarkan mak dia susah hati...dia tak nak tgk mak dia sedih n bla bla bla...sbb tu jugak lumrah seorang anak..9 bulan jugak kowt makhluk tu duk dalam perut n sharing nyawa, makanan dan darah ngn mak dia....mana mugkin putus kasih sayang dgn mak dia...as long as anak tu bukan anak JAHANAM or HARAMJADAH la...

So mak mak ibu ibu makcik makcik toksah duk percaya la anak anda 100%...80% adalah lakonan semata...Hªªhªhªªhªªhªhªª ..ye ke?? Tak de lah..ada je yg mmg betul2 baik..tp anak2 tetap reserve 20% paling kurang utk tutup/ rahsiakan kegiatan mereka diluar..tu pun tak nak bg mak dia risau..kan kan kan ;)

Contoh yang dirahsiakan : Bawak kereta 180kmj time lewat ke office, keluar malam2 balik 3pagi, lepak mamak balik 5 minit sebelum subuh, pegang tangan awet or bf masa bercinta, g holiday dgn gf or bf, beli handbag harga 5K, langgar bontot kereta org masa reverse, BERSIHkan jalan,g berkhemah kat dataran meredeka, n etc...ni baru contoh2 kecil ;p *ada yg terkena kowt walau bukan smua* ;p


P/s: Mak aku mmg bertuah dpt anak mcm aku..sbb masa kecik, bila aku buat salah dia selalu kata "bertuah punye budak"..haaaa bertuah la tu kan ;p

Yours Truly,
-karbie-

2 comments:

mrsRons said...

menarik topik ni..ada sekerat dua nak copy paste masuk blog i.. nak sedarkan budak remaja.. hehe

Karbie said...

boleh2 no hal...sharing with love...