Monday, October 10, 2011

Problem?stress?depress?

Hello monday,



Pagi ni banyak masa terluang plak nak mencoret di dada blog ni..kerja cam tak banyak..so ada masa nak post benda2 yg cross my mind pada masa ni...



Bila bercakap tentang masalah, mana ada manusia hidup tanpa masalah..a wise man once told me kita akan hilang dari masalah bila kita mati..very true...org paling banyak masalah adalah org gila aku rasa..Hªªhªhªªhªªhªhªª ...sampai gila sbb bnyk sgt masalah..so jgn take it too serious...masalah akan datang..bila ada masalah kita jadi stress..bila asyik stress kita jadi depress...bila dah depress mula lah fikir yang macam2...



Mesti korang kata cakap senang la weiiii...mmg la cakap senang weiiii...tak guna duit..benda lain smua guna duit weii..Hªªhªhªªhªªhªhªª ...masalah tu sebenarnya ujian Allah...dia nak uji hambaNya...camne kita hadapi ujian...banyak yg saya belajar dari ujian Allah...



Mari bercerita..
Ujian pertama : Nenek saya meninggal pada usia 17 tahun..I can't imagine apa tu mati..perasaan..pemikiran..dan mcm2..org kita tgk hari2 tiba2 dia meningglakan kita selamanya..raya dia takde, saya balik skool dia takde, so pelik..saya tak bleh terima..lama2 saya belajar ttg kematian..saya mula faham..n after few years saya redha jika kematian berlaku lg utk org yg hampir dgn saya..



Ujian ke 2 : saya gagal SPM..result yg tak memberansangkan..ia sgt buat saya lemah nak mati nak pengsan..tp saya tak salahkan sesiapa dgn apa yg saya dapat...tu je usaha saya..tp sedih sbb kwn2 leh masuk U..saya masih dirumah..and I keep on praying for the miracle to happen..alhamdulillah saya diterima masuk UiTM and I did well la...not very well but not bad la..Hªªhªhªªhªªhªhªª ...saya pernah tny Allah knp saya gagal tak dpt masuk u..n saya dpt jawapan bila kakak saya lahirkan seorang bayi comel..n I knw y..saya nak jaga dia...n jaga kakak saya.. :) sweet kan ujian Allah..



Ujian ke 3 : Mak saya sakit tenat..duduk dlm ICU CCU for 1 month..mcm2 kejadian yg hampir meragut nyawa dia berlaku..masa tu saya tgh wat Diploma..saya anak yg paling rapat dgn mak saya sbb saya masuk hostel umur 16 tu pun dekat je ngn rumah..tp Alhamdulliah..saya kuat..sy tak nangis..I'm strong enuf..n sy redha andai pada masa tu adalah masa yg sesuai utk Allah ambil mak saya pergi, I'm ready daripada dia tanggung seksa..saya jugak yakin mak saya dah ready..tp saya juga yakin belum tiba masanya mak saya utk pergi..org yg dtg smua buat kecoh..kata ni tanda2 nyawa nak diambil n sebagainya..sy dgr je..sy sambung baca yassin utk mak saya...n alhamdulillah she is still alive sampai hari ni...saya pun tak tau dari mana kuasa buatkan sy sgt kuat..sbb saya mintak dgn Allah jgn buat sy lemah..I've to be strong to make sure my family smua kuat..jawapan dia kenapa Allah uji saya, skrg sy jd org yg lebih tabah dgn ujian Allah




Ujian ke 4 : Thesis or family?? Tak payah la cite wat had happen..ringkaskan je la kan..so saya pilih family n saya tangguhkan masters thesis saya...and again saya tak salah kan keadaan...sy yakin hati saya Allah yg pegang..so tu pilihan saya...Alhamdulillah..everything went well..n saya pun complete my masters...kalau lah saya tak hadapi ujian ni smua..mahu gila saya dibuatnya nak siapkan thesis masters tu..org lain smua mcm nak gila nak siapkan thesis..tp for me saya anggap ni ujian Allah..Alhamdulillah...

Ok la nak cite pasal ujian sampai mati tak habis..tp disebabkan ujian demi ujian..saya dah jadi org yg makin tabah utk hadapi ujian Allah...makin merasa hamba kepada Allah..keep praying..jadi org yg lebih positive..I always want to be strong for my loved ones...nangis utk apa?? Tp bila org nangis aku rasa cam nak lempang..kerna ia akan menjerumus aku tuk nangis for no reason..Hªªhªhªªhªªhªhªª ....skrg sy cukup yakin bila Allah uji ada jawaban dia utk segala persoalan dunia..tinggal utk kita cari je...



And setiap apa yg terjadi, bukan alasan utk kita menuding jari pada sesiapa...tp its time for us to change..



Okies dookies..​‎​
‎​​السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
Yours truly,
-es-


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

6 comments:

Anonymous said...

nak nangis...

mrsRons said...

yayayaya touch2x

Karbie said...

touch ujung selebi ke miss m

Karbie said...

jadi doh ko miss m

mrsRons said...

miss M pon nk jd mugo lain plok arr,,heekkekkee

Karbie said...

jadi goh doh tuh...cetra..hahahaha