Thursday, September 1, 2011

Eid 1432H

Raya..raya...raya....

Apakah pengisian perayaan tahun ini?? As usual...simple tapi steady...malam raya buat2 kalut padahal semua dah ready...ibu ku the best mum in the world...juadah raya siap seawal 11pg 29th august lagi...
rock steady my mum...kuzi ayam, rendang daging, ayam merah, dalca daging, acar, sambal, satay yg ditempah..sekali 'harung' tadaaaa siap..anak dara bgn terkedek kedek, masuk dapur, mak aku suruh try masakan dia (aku dah nampak anak bulan hokay)...so dgn jaya nye aku test siap cicah roti..muahahahah...

Cerita pagi raya plak, seperti tahun2 sebelumnya, routin pagi raya..kul 7pg bpk aku memekak kejut anak2 dara dia...bangun terketik ketik buat2 mata berpinar g mandi...pastu smua buat2 masuk dapur...oh ada tugas tahun ni..buat roti jala...di bantu my sis...geng2 surau pegi solat sunat eid fitri...geng2 gosip kampung duk rumah..bila geng surau pulang, sesi bersalaman bermaafan berlansung..tadaaa...2 minit segalanya selesai..suasana raya pun selesai pabila takbir raya berhenti berkumandang di corong2 radio, tv dan pembesar suara masjid sekitar...

Itu je istilah raya bagi aku..time peak adalah pabila takbir mula berkumandang malam raya sampai la selesai solat raya..saat itu hati ku mula tersentuh..kita di dunia bergembira sedangkan ahli kubur bersiap sedia utk kembali menerima 'pembalasan' setelah sebulan 'bebas'...al-fatihah buat sedara2 ku sekalian...aku mungkin tidak bisa mendengar 'rintihan' kalian didalam sana..hanya Al-Fatihah aku kirimkan buat kalian...aku juga akan kesana suatu hari nanti...

That's all raya for me...simple kan..takde maknanya aku nak g beraya segala...tgu je la sedara mara datang beraya, layan ala kadar, dan buat2 bz tunjuk muka kat sedara mara...sedara yang mulut berus cam biasa mengata aku 'gemok'...muahahah..aku relax je..maintain comel mcm unta...ada aku kesah??? Bukan aku nak kawin dgn anak ko pun..muahahah..

Malamnye plak aku balik kampong bapak aku kat MELOR...layan sedara main mercun..alhamdulillah..segalanya selamat..tiada yg cedera...jari semua cukup lagi..anggota 4 kerat masih sempurna...

Ok..tu je la cerita raya aku yg membosankan setiap tahun...tapi yang penting setelah sebulan berpuasa hari raya leh makan puas2..tp tahun ni Alhamdulillah..nafsu serakah aku terhadap makanan tidak begitu mengiurkan..mungkin dah insaf...takut diserang sakit jantung, kencing manis, darah tinggi, strok etc...kesihatan kena jaga dgn cara tersendiri..sendiri mau ingat...hokay..that's all raya for me...



Beraya umah sepapat
mum n dad bros n niece
with cousin n

Salam eidul fitri
-empty soul & family-
p/s : mohon ampun andai ada hasil nukilan aku selama ini yg membuat kalian terasa hati mahupun menyentuh sensitivity keagamaan dan peribadi..mungkin aku sengaja, gurauan atau aku tak sedar...hari baik bulan mulia aku dgn rasa rendah diri mohon ampun dari hati yg tulus..
Aku sayang kalian (walaupun ada yg aku tak kenal)
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments: