Wednesday, July 13, 2011

Rindu sama nenek....

Tiba2 bila ramadhan semakin hampir aku mesti rindu nenekku...yang ku panggil 'mok'...sbb anak2 dia panggil mok so we all cucu pun panggil mok...sebelum tu let's pray for her..semoga dia ditempatkan bersama org2 yg soleh dan dilindungi di alam sana..iA


Nenekku manusia yg paling baik pernah aku kenal..punya sifat lembut..tak pernah marah..penyanyang...masa kecil aku dijaga oleh nenekku masa my parents pegi kerja...balik skool mok akan suruh maid siapkan makan utk aku..mok akan suruh aku makan..dia setia menunggu aku makan..kadang2 dia akan suapkan aku makan..aku suka curi nasi mok..kegemaran dia ikan goreng panas2 n nasi putih..lepas makan mok suruh aku tidur...homeworkk???errr mok tak reti sgt pasal homework ni..dia reti ajar aku mengaji je..masa usia aku 10-12 years usia mok dah 85++..mok ni buta huruf..jawi pun tak leh baca..tp dia mahir dalam membaca al quran..cukup utk bekalan disana...

So bila aku bgn tdo petang dia akan ajak aku main congkak..takut aku mengamuk bila bgn dr tdo..aku pun tak tau nape aku ada penyakit mengamuk bila bgn tdo ptg...tp aku berani ngamuk dgn maid n mok je..ngn mak aku mampus aku kena marah..heheheh...congkak adalah fav mok dan umpan untk aku..hehehe..bila mak aku ajak g mana2 mok mesti ajak aku main congkak so dia ada teman..sian mok kan..hurmm...tp org(anak cucu) slalu marah mok..sbb diorg kata mok ni mcm mengada ngada..nak pegi umah sedara mara la..diorg takut mok kena apa2 n takut menyusahkan org lain sebenarnya..wat eva la..tp masa tu aku nak sgt besar cepat so aku dpt bwk mok g mana2..tp syg tak sempat..mok disambut illahi lebih awal..so sebgai pengganti aku akan bwk mana2 mak aku nak pegi sekarang ni bila blk kg...mana saje..umah sedara, dalam bandar, dalam hutan, dalam semak,dalam duri, aku bwk je...aku tau apa org tua nak..bila usia dah senjda..nak jumpa balik sedara mara..
Berbalik cite mok..kalau aku kena marah ngn mak bapak aku mok la tempat aku mengadu..mok never scold me..never ever...scold org lain pun tak pernah jugak sebenarnya...dia sangatl embut orgnye..aku nak upload gambar mok yg jelas,  tp masa tu blum ada camera digital..nanti la aku scan ok..ermm fav mok cite p ramlee..so bila takde org kat umah aku akan layan cite p ramlee ngn mok...masa lapang mok akan ajar aku ngaji..sbb tu aku antara yg paling hebat mengaji dlm family..malam2 aku tdo ngn mok..aku rindu bau tua mok..aku rindu kulit lembik mok..aku rindu nak mok suap nasi..:) 

Hurmm bulan ramdhan 2000 mok telah meningglkan aku terkontang kanting...dia pergi menyahut panggilan Illahi..dunia ku tiba2 kelam...masa kecik2 aku tak rapat sgt dgn parents..mereka busy cari duit...masa ku dihabiskan dengan nenek..aku lebih sayang nenek dari my parents ..huhu..woops...hope my parents tak baca ni..ngeee...nenek aku bnyk mengajar aku tentang kekuatan jiwa dan rohani...so bila tiba2 dia meninggalkan aku rasa lain macam...dulu everytime bila bapak aku ambik aku dari hostel, sampai je rumah benda pertama aku buat adalah cari nenek aku kat bilik dia...pastu bercerita kat dia wat happen kat hostel...and paling best aku suka dgr dia cerita zaman jepun...walaupun dah beratus kali dia cerita aku ttp nak dgr cerita yg sama..n dia tak pernah jemu ulang cerita yg sama kepada ku...bila dah petang dia pun ajak aku kluar kat laman rumah ambil angin..sambil minum ptg dgn dia...borak2 kosong......my parents not my priority pada masa tu...so bila tiba2 mok tinggalakan aku, aku jadi tak keruan...bila weekend balik rumah aku jadi murung..masih terbau bau dia..bedak dia...kain dia..baju dia...hurmm...tp biarlah dia pergi..im pretty sure dia aman di "sisi" TUHAN....

*pesan nenek yang paling aku ingat till now "walau apa pun org buat kat kita, jgn berdendam, jgn membenci kerna Allah akan balas dgn cara tersendiri...maafkan setiap kesalahan org lain kerna Allah itu sifatnya pengampun". im trying hard to be like u, but im not like u :(

Al-fatihah 

Ni gambar nenek saya (kanan) dgn BESTFRIEND dia

No comments: