Thursday, November 8, 2012

Feed The Homeless...

Bermula dgn satu niat kecil utk merasa sendiri disamping membantu menyampaikan makanan kepada homeless di sekitar Kuala Lumpur...Kak Ron ajak aku..ikutkan aku mmg malas la...y aku kena korbankan waktu tidur aku...tp ayat kak ron buat aku sentap seketika.."ala korbankan sehari je tidur tu utk feed the poor"..gulp ok..kalau aku sanggup bangun pagi utk p running event y not aku sanggup tdo lewat utk feed them :(

OTW. @ puncak jalil...macam waterfall
 
 Dalam ribut bukan taufan kami redah hujan menuju ke stop pertama depan Tune Hotel Downtown KL...sampai2 sana gerimis...basah2 lembab la jugak...masa tu lori bawa food belum sampai...dalam 915pm lori sampai...dpt ku dgr suara anak kecil "lori sampai lori sampai smua beratur"...menyentap hati mak hoaky...ok semua gelandangan beratur utk amik makanan....mereka terlalu civilized...i tot mereka akan terkam je bila makanan sampai...jelas imaginasi liarku silap...jauh tersasar...kita yg educated pun kadang2 ada yg takreti nak beratur suka potong Q kan??? Belajar dari mereka ye lain kali..

Berdebar-debar lagi..muka cuak lagi masa nih
Masa ni aku jaga bahagian air..1st time terpinga2...no worries mereka yg dah lama sedia membantu...air sirap satu tong dalam 15 mins zassss surut level air...mereka dtg bawa botol masing2...oh bukan tupperware ke corningware ye...botol yg mereka jumpa ntah mana2..setiap botol yg kami isi, disambut dengan ucapan terima kasih yg ikhlas dari hati sudah memadai buat kami...kak ron yang tuang aku yang hulurkan botol utk mereka je...aku takut kalau aku tuang terketar2 mau kena marah....masa aku jaga tuang air ni takde la rasa sentap sgt..sbb yg dtg amik air ni takde la scary sgt..biasa2 je la...



Our next stop adalah Mydin Kotaraya...hah ni mmg sentap habis...homeless dia ramai dari yang Tune Hotel tadi...setibanya lori bwa food mereka mula beratur dalam 2 barisan...tanpa suara..sungguh impressive sekali ..kali ni aku jaga tempat bagi food plak...agak mencabar..masa ni Kak Ron kena distribute ikan ...kat sini sangat ramai...mula2 dilepaskan golongan tua, tidak bermaya, wanita dan kanak2, then only baru golongan muda...mereka tidak mengeluh hanya sabar menunggu giliran...aku hanya pass food kepada mereka dan cuba utk elakkan body contact dgn mereka...bukan apa sebagai langkah keselamatan je...takut menular wabak penyakit ...

Agak mencabar..ada yang mintak nak 2 bungkusan sbb terlalu lapar, nak bawak balik kat family, dan mcm2 lagi...the answer is NO...nak makan kena dtg beratur...nak makan kena cari k...makanan tak dtg bergolek..org dah bg free dah cukup baik..mai beratur kalau nak makan...eh tetiba emosi...

Malam ini satu kejadian yang tak ku duga berlaku...aku bleh bagi food kat org yang kurang siuman a.k.a gila ;p...smua pun tahu aku ni fobia dgn org gila kan...baca sini  nampak pelik skit pun aku dah anggap gila...tak pakai sliper pun aku kata gila...tp smlam rasa nak nangis je..aku bleh bagi food kat diorang tanpa rasa takut atau jijik...rasa kesian membatasi rasa takut aku...walaupun rambut mcm berus sabut, pakaian tak terurus tp saat menerima makanan mereka sgt behave...seperti sgt menghargai makanan mereka tu...dari raut wajah mereka aku dpt rasa mereka sgt bersyukkur dgn makanan tu...ucapan terima kasih mereka sgt berharga bagi aku...walau sekadar anggukan kecil tanda terima kasih mereka...aku rasa cukup bermakna setiap makanan yg mereka ambil dr tangan aku...sesekali tanganku tersentuh dgn tgn2 mereka aku dpt rasa kedinginan kulit mereka yg kesejukan buatkan jiwa wanitaku sentap habis...mungkin hanya kopi panas dijadikan 'selimut' mereka utk malam ini...bertilamkan kotak berbantalkan selipar lusuh ;'(

Berdebar2 nak bagi nasi kat homeless ;p
 

Antara mereka....

cek skit apa diorang dapat ek ;p
After 30mins next station was Masjid India...masa kat sini dalam kul 11++ so org dah tak ramai..mereka dah siap buka tilam2 mereka..ramai yg dah tidur...masih ada yg menunggu kopi panas dan biskut kering...nasi dah habis...kali ni kami jaga utk bagi biscuits je...dah sakit pinggang aku pass makanan tadi..hehehe...tp sentap jugakkkk bagi biskit kering pun...datang sorang lelaki "kak mintak lagi satu kak saya sehari tak makan" drama sgt kan??? Tp ini realitynya...apa boleh buat..ini dunia kita...biskut pun nak mintak beriya...kalau kita??? Campak2 saja makanan tak habis atas meja kan?? Jgn tipooooo...aku pun begitu..concept tiada sisa makanan atas meja..tp mereka??? Meminta2 meronta-meronta mencari makanan..


Siapa pun mereka, penagih, pelukis, artist jalanan, security guard, pelacur, nyah, pengemis, orang kurang siuman, cacat anggota tapi saat makanan dihulur, mereka terima dgn penuh makna, itu yg dpt ku rasa...tak percaya...mari coba ;)

P/s : sungguh 'rasa' itu datang sendiri tak perlu dicari (˘_˘")

Tq Kak Ron...


No comments: