Tuesday, October 2, 2012

Paku dan Aku

Terpanggil utk aku bercerita...ini mungkin bukan dongengan semata...baca dan buka minda..sama2 baiki diri...tadi aku ada terbaca post kawanku tentang 'amarah'...ye smua kita ada sifat itu..tidak dinafikan..aku juga begitu...

Seseorang pernah mengingatkan aku ttg marah..'Saya rasa awak perlukan paku'...aku : Paku??? Utk apa??? Lalu dia mula bercerita...

Mungkin direka..tapi jelas aku mula buka mata...kisah seorang anak yg sering marah... 


"Satu hari si ibu memberikan satu bungkusan yg dipenuhi paku kepada si anak...si anak lantas bertanya..utk apa paku2 yg banyak ini bu??Lalu si ibu menjawab, setiap kali kamu rasa marah kamu pergi ke tembok di depan rumah dan pakukan ke dinding tembok itu...si anak angguk tanda faham..lalu setiap kali si anak merasa marah dia akan memakukan tembok dihadapan rumahnya dgn paku2 yg disediakan ibunya...Sampai suatu masa, ruang tembok hampir dipenuhi paku2 itu...dan si anak memberitahu ibunya...kini dia sudah bisa bertahan di kala marah..dia sudah bisa mengawal kemarahannya....dan si anak mula berubah..tidak lagi suka marah2...si ibu tersenyum...lalu si ibu menyuruh anaknya mencabut semula paku2 pada tembok itu..anak itu menurutnya...setelah selesai anaknya kembali kepada ibunya dgn gembira...si ibu sambil tersenyum mengajak anakknya ke tembok tadi lalu berkata..lihatlah anakku...kini kau bukan lagi seorang pemarah...tapi cuba kau lihat kesan2 paku pada tembok itu jelas masih kelihatan...dan akan kekal begitu selamanya anakku :) "

Ingatlah rasa marah itu hanya utk seketika, tp kesannya akan terpalit selamanya jika dilepaskan begitu saja...apa kata kita lengahkan dulu rasa amarah itu, mungkin ia membantu...lebih2 lagi dgn ibu...takut menusuk hingga ke qalbu...bukankah di situ syurga mu...aku juga begitu suatu masa dulu...kita ubah selagi termampu, masih ada waktu...

Blessed Tuesday :)

No comments: