Monday, August 6, 2012

20 tahun yang lalu!!

Apa kes bai cite lama2 kluar balik ni..dah basi weiii...Yeah mungkin basi jika dilihat pada jarak masa..tapi masih segar bugar jika dilihat dgn mata hati..kasih ibu jelas disitu...

20 tahun yg lalu, I was 9...Mak aku adalah manusia yang paling bz waktu itu...bz dgn kerjaya seorang jururawat..bz menjalankan tugas sebagai ibu dan isteri...bz turun naik KB-KL 2 kali sebulan...smua ni disebabkan aku..zaman tu takde pakar cardiology lagi kat kelantan..so apa2 yg berkaitan masalah jantung kena datang KL...

Mak aku relax je time tu..tenang je...sehingga tiba tarikh dada aku akan digeledah...masa tu aku faham aku ada 'penyakit jantung belubang' tapi aku tak faham dimana semua org risau aku akan mati..Hªªhªhªªhªªhªhªª bangang..yg aku tau aku normal je..aku suka je buat apa org lain buat..belari ke main basikal ke...balik umah je mak aku nampak mulut aku biru..diorang naik panic..aku relax je...sambung main 'microgenius'..

Masa semakin suntuk..tak dapat tunggu lama lagi..operation harus dijalankan dgn segara..tiada tanda2 jantung ku boleh tertutup dgn sendiri..baru aku tau, dari usia aku 6 tahun hingga 9 tahun, my parents hidup dalam 'ketakutan'..setiap kali aku demam saat paling buatkan mereka panic...

Hari kejadian..Doctor smua sudah kalut di bilik aku..saudara terdekat katanya 'berwajah pucat lesu' tgu saat aku ditolak ke dewan bedah...aku nangis atas katil sebab doctor duk sibuk nak cucuk bontot aku..aku takut jarum la weiii...jeng3..bapak aku takde kat tempat kejadian..ceh mana dia g ek..intai2 dari bilik oh smoking kat bawah rupanya..tak nak tgk ke aku utk kali terakhir sebelum masuk Operation Theatre??? Heheheh..bapak aku takut siotttt...ceh tak gentel lansung...

Aku pun pakai la 'snowcap'+berbaju serba hijau...aku pun ditolak ke OT...ditemani ibu disebelah..aku tgk mak aku tenang je...aku pun tenang jugak..sedap jugak tangkap lalok bahan ubat bius..tiba2 aku nampak lampu banyak atas aku..zzzzzzz.."mati seketika"...


Aku bangkit semula after a few hours dunia ku kelam...mak aku kata, aku merapu (penangan bius masih disitu)..aku bau nescafe rasa nak marah...smua benda aku bau busuk..bau tissue nak lap mulut aku pun aku benci..busukkk...kakak aku sedang bacakan yassin utk aku..mati ke??? oksigen kat muka aku tak selesa..aku rasa sesak nafas...aku nak tarik keluar oksigen tu..kena marah..caittt...benda pertama masuk mulut aku after operation adalah ice-cream...

Ok Semua muka gembira..aku tak mati...selepas 3 hari..jahitan aku nak dibuka...sekali lagi panic attack..semua yg dtg tgk aku, berdebar2..mungkin mereka takut terbukak jahitan, jantungku jatuh 'becelabok' Hªªhªhªªhªªhªhªª ..aku?? Takde perasaan...

Ok dah panjang aku menaip...buat tatapan generasi X akan datang...kalau ber'generasi' Hªªhªhªªhªªhªhªª 

Kisahku 20tahun yg lalu..sekarang apala sgt setakat operation jantung tu....ye dokk...masuk hari ni keluar esok pun boleh...


2 comments:

mrsRons said...

alhamdulillah dapat bernafas hingga kini... nikmatila hidup seadanya..

Karbie said...

Kalu dop demo tok dey nok saim nga kiwe...