Friday, June 28, 2013

Detik cemas dalam hidupku

Khamis 27.06.13..detik cemas lagi mendebarkan aku...tetiba masa kat office aku rasa sakit dada..bahagian tengah tulang dada..rasa menyucuk mcm ditusuk jarum..sesekali rasa itu datang terasa bagaikan ada percikan keringat pada setiap liang kulit..sungguh jiwa ku luluh..tak tau pada siapa mahu ku keluh..dzikir semampu yg boleh..rasa seram sejuk menyelubungi diri..yang ku ingat hanya mati ;')


Niat dihati tak nak susahkan sesiapa..tapi aku taknak ada yg terkilan kikiki..makanya aku whasapp heam..bg tau aku sakit dada...kenapa heam?? sbb heam kan macam doktor pencen skit..segala penyakit, segala jenis ubat, sistem anatomi manusia smua dia tahu..ye dia serba tahu..dia pakar rujuk kami...dia 'ilmuan ' kami..syukur tuhan ciptakan dia buat kami ;)


Dia cuba tenangkan aku..aku juga cuba utk tenang...dia nak dtg amik aku kat office..boss pun muka cuak je tgk aku..sungguh bukan niatku nak susahkan sesiapa..aku juga tidak menduga..


Heam siap amik EL..aku tak tau kenapa kali ni aku rasa lain macam..sbb tak pernah la nak sakit dada mcm ni..after 21 years aku buat heart surgery ni la kali pertama aku sakit dada..heam terus bwk aku p SJMC..aku buat ECG test..reading heart beat aku abnormal..heam insist utk jumpa Cardiologyst..heam cuba utk tenang tp aku dapat rasakan dia tak setenang aku aku lihat..jari jemari nya laju menaip BB..maybe nak hilangkan rasa gemuruh..aku pulak mmg org kata hiris tak berdarah la..bau spital pun bleh gugurkan jantung aku..ni plak kena tdo atas katil buat ECG test segala..mmg tak lalu makan la weh..


Heam ajak aku g makan..aku dgr doctor ckp kat heam 'her ECG reading is not good, but now she's stable enuff' ...g makan DOMe heam order cake dia je makan..aku dah tak lalu makan...245pm kami naik ke clinik pakar utk jumpa cardiologist..masuk bilik tu mmg aku rasa nak luluh jantung..takot doktor tu kata aku nak kena heart attack je..cardiologist tu amik Bp aku dia kata normal..'very good'..dia tanya lifestyle aku sikit sebanyak..then suh aku baring dan periksa heart beat aku..' good news everything is OK' subhanallah TQ Allah...tp doktor kata if nak lagi pasti bleh wat ECO test..test ni utk tgk jantung..heam terus nak suh aku buat test tu..geram betik aku ni takuttt tahuuu...

Turun bawah buat la ECO test...scan jantung aku la..jolok tulang rusuk aku sakit gila...banyak kali plak tekan tulang rusuk aku masa nak scan tu..tp masa scan tu aku dapat rasa jatung aku ada yg bocor..sbb aku nampak muka radiographer tu lain macam je..aku redha..

Again aku naik level 7 jumpa cardioligist td..dia terus tunjukkan aku jantung plastik tu..dia kata jantung manusia ada 4 partition..masa aku kecik dinding belah atas ada lubang besar...maka darah dari atrium kiri akan pergi ke atrium kanan..maka lambat la nak pump darah..ala macam paip bocor..imagine la..mesti lambat kitaran air kan..sbb tu aku mudah letih dulu..so lepas operate smua jadi ok...n now doktor kata ada satu lagi lubang..halusssss sgt pada dinding belah bawah..ventrical aku plak bocor..kecik je pon.. ianya takde effect apa pun..no need operation..dan yg lagi aku bersyukur aku sakit dada tu bukan sbb jantung or lubang tu..tp sbb muscle pain..ye la aku main kuak rentang la kupu2 la masa kat tioman..balik tu aku buat weight lifiting plak..memang menguak la dada aku..kikiki


Alhamdulillah...tapi biasalah bila tahu aku bukan normal..maka automatic jadi down..hope tak lama la down..hope aku dapat jalani hidup yg normal seperti dulu..kamu dan aku pasti ada lainnya..denyut jantung manusia normal dan aku tak akan pernah sama..sebab tu reading heart beat aku menggila masa buat ECG td hahahahah..nurse tu pun cuak..siap nak amikkan wheelchair utk aku..kikiki..aku tau masa nurse bgtau heam heart beat reading aku abnormal heam sgt cuak..cardiologist tu kata aku pernah operate dulu..so heart beat aku tak sama dgn org lain ;')


Buat teman teman pembaca budiman..maafkan segala salah silap ku dan  halalkan makan minum ku..bukan kerna aku nak mati..tapi kerna mati itu pasti ♡♥


Mak aku tak tau pasal ni..tapi sungguh intusi nya sangat tajam..dari semalam duk asyik call..nak cite itu dan ini..malam ni dia call lagi saja nak tanya khabar katanya...biarlah aku rahsiakan dulu..dia tak perlu tahu.. cukuplah doanya sebagai penawar ;)

Pesanku buat semua..jaga makan jaga badan...jalani cara hidup sihat sebelum terlambat..Aku doakan semua antara kamu agar senantiasa diberikan kesihatan yg baik..dimudahkan segala urusan di dunia dan di sana..doakan aku juga ya ♡♥

p.s : MAAF agak panjang coretanku hari ini..harap ini bukan utk terakhir kali ♡♥

No comments: